HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

Hodnotu nemovitosti lze zvýšit o více než milion korun. Jednoduchý princip uplatňuje stále více Čechů

Na trh s nemovitostmi se hrne stále více lidí. A byť se to nemusí na první pohled zdát, jedná se především o skupiny mladých. Někteří své byty a domy pronajímají, jiní s nimi „jen“ obchodují. Tito majitelé, investoři a makléři se pochopitelně snaží prodat objekt či bytovou jednotku s co možná největším ziskem. A to není snadné. Velmi jim v tom však pomáhá metoda ze 70. let. Aby úspěšně prodali, nemusí lhát, nemusí podvádět, nemusí podplácet třetí strany. Je to fair play a kupující to milují.


Zvýšení hodnoty nemovitosti
VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: Tereza Š. (se souhlasem), Dominik Matuš (Wikimedia Commons CC 4.0)

Co vás donutí koupit?

Nejen v případě prodeje nemovitostí zkušení makléři i obyčejní lidé vědí, že se síla prodeje skrývá ve znalostech a informacích. Pokud byste si chtěli koupit nemovitost a ptali byste se prodávajícího na všemožné informace (velikost bytu, typ podlahy, vytápění, sousedské vztahy, množství světla na balkoně) a on by vám nedokázal odpovědět, pravděpodobně byste ztratili zájem. Naopak pokud by vám vše do detailu popsal (např. že slunce bude na balkoně zhruba od 13 do 18 hodin a vy si tak budete moci vychutnat relax jakmile dojdete domů z práce), předpoklad koupě se zvyšuje. 

Jsou o krok napřed

Nemovitosti nejsou levné, obzvláště v dnešní době. A velmi pravděpodobně tomu nebude jinak. Lidé se proto velmi pečlivě rozmýšlejí, zda koupit nebo zvážit ještě jinou nabídku. Pokud si chcete být jistí tím, že svůj dům či byt prodáte, musíte podchytit (téměř) všechny lidské smysly – pokud neplánujete podávat obložené chlebíčky, na chuť protentokrát zapomeňme. Čich – nikdo nechce bydlet v zatuchlém domě nebo bytě. Pokud před prohlídkou vyvětráte nebo koupíte vonné tyčinky za 50 Kč, velmi si pomůžete. Sluch – pokud to půjde, neberte zájemce na prohlídku v nejrušnější čas, kdy lidé jezdí domů z práce (obzvláště pak jedná-li se o městský byt). Hmat – pokud byste chtěli prodat starší nemovitost, ujistěte se, že navlhlé stěny, odlupující se omítka nebo těžko otevíratelné dveře budou opravené před prohlídkou. Zrak – největší nepřítel. Fotky bytu či domu nebo samotná realita na první pohled většinou rozhodují. A právě v tomto případě využívají profíci tzv. home staging. Díky němu totiž dokáže prodat lépe. A druhá strana navíc bude za tak „vřelou“ nabídku ráda.

Cíl je jasný – prodat

Víte, co stojí za každým prodejem? Příběh. Toho si byla velmi dobře vědoma americká realitní makléřka a interiérová designérka Barb Schwarz, která nedávno oslavila své 81 narozeniny. Na základě zkušeností s prodejem zjistila (dnes již známou věc), že nemovitosti, které jsou profesionálně připravené ke koupi a vizuálně přitažlivé, prodávají mnohem rychleji a za vyšší cenu. Její koncept, dnes známý jako home staging, spočívá v představení nemovitosti jako „divadelní scény“ – každá místnost má svůj účel a vypráví příběh. Není to ale vždy jednoduché.

Nestačí být dobrý obchodník

Za vyšším ziskem při prodeji nemovitosti stojí kombinace interiérového designu, psychologie prodeje a marketingu nemovitostí. Cílem home stagingu je, aby se potenciální zájemci cítili v prostoru příjemně a dokázali si představit sami sebe jako majitele nemovitosti.

Abychom byli konkrétní, jedná se např. o úklid a odstraňování osobních předmětů, přesun nebo doplnění nábytku, použití neutrálních barev a dekorací, zlepšení osvětlení a celkové atmosféry prostoru, styling s použitím bytových doplňků (květiny, polštáře, obrazy apod.).

Na to není nikdo zvědavý

TIP pro prodávajícího: Pokud chcete prodat svůj dům či byt schovejte si osobní věci. V tomto domě (bytě) by se už měli vidět jako doma noví majitelé. Pokud necháte na polici zarámovanou fotku ze svatby nebo necháte viset na stěně medaile ze závodů, lidé si budou připadat jen jako na návštěvě.

TIP pro kupujícího: Pokud jste se ocitli na prohlídce rodinného domu nebo bytu a usilujete o co nejnižší cenu, nekritizujte. Vyvarujte se větě: „V domě nemáte moderní vybavení, za tu starou kuchyni požaduji snížit cenu.“ Prodávající vám cenu pravděpodobně nesníží v žádném případě a navíc ho urazíte. Vy vidíte starou kuchyni, on vidí miliony vzpomínek, které tu prožil. Zkuste spíše lichotky typu: „Je jistě velmi příjemné vařit v takové kuchyni s výhledem do zahrady.“

Nedělejte to, co makléři

Oni se tím živí, vy (pravděpodobně) prodáváte nemovitost na vlastní triko 1-2x za život. Proto se vám nevyplatí brát home staging tak vážně. Velké makléřské agentury mají koupený vlastní nábytek (postele, jídelní stoly, židle, gauče, povlečení, deky, nádobí, koberce atd.), který jen dodávkou přivezou na místo, naaranžují byt a po prohlídkách tento nábytek zase sbalí a převezou jinam. Vám bohatě postačí, pokud prostor zútulníte drobnými dekoracemi nebo použijete nábytek, který máte doma – pokud vám to za ten prodej stojí. A pokud s dekorováním nechcete mít práci, tuto službu poskytuje spoustu firem. Účtují si zhruba 15–50 tisíc korun (včetně nábytku a dekorací na míru). Investice do home stagingu se ale obvykle mnohonásobně vrátí v podobě vyšší prodejní ceny.

Investice, která se mnohonásobně vrátí

Ano, bude vás to stát nějaké peníze, čas a úsilí. Výsledek vás však jistě potěší. Nemovitosti připravené pomocí home stagingu se totiž prodávají až o 5–15 % dráž než ty, které stagingem neprošly. V případě prodeje nemovitosti za 8 mil. je to 400 000–1,2 mil. korun. Zároveň se mohou prodat až 2x rychleji než běžné nabídky. Navíc díky této metodě bude hend jasné, zda si potenciální zájemce dům či byt koupí (průměrný zájem se rozhodne během prvních 90 sekund prohlídky). A to nemluvě o zmíněném emocionálním spojení. Lidé si totiž často vybírají nemovitost na základě emocí, nikoli jen racionálních kritérií. Především mějte na paměti, že home staging není o „předstírání“, ale o zvýraznění potenciálu prostoru.

P.S. Řešíte stavbu domu, možnosti větrání a vytápění? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 24. ledna – 2. února 2025. Vstupenku si lze stáhnout ZDARMA již nyní na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován). Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.

SDÍLET ČLÁNEK

Vydáno dne:
15.01.2025

Photocredit: Tereza Š. (se souhlasem), Dominik Matuš (Wikimedia Commons CC 4.0)

0

Některé zateplovací firmy v tichosti šidí na materiálu. Zjistit se to dá celkem snadno
Začínají chladné dny. Pokud již máte nemovitost zaizolovanou a nebo o izolaci přemýšlíte, je možná na místě v tuto chvíli zpozornět.

Zajímá vás, za kolik koupil soused nemovitost? Cenu nyní najdete v online katastru nemovitostí
Chcete vědět, za kolik se ve skutečnosti prodávají nemovitosti ve vašem okolí? Nebo vás zajímá, kolik zaplatil za dům váš soused?

Klimatická daň a vyvlastňování nemovitostí? Prozkoumali jsme, co se na Čechy chystá
Klimatická daň by údajně měla vést v některých případech až ke ztrátě nemovitosti. Zjistili jsme, jak je to ve skutečnosti.

Mají nemovitosti i drahá auta a přesto dosáhnou na sociální dávky. Tak vypadá chystaná reforma
Momentálně se připravuje historicky největší revize v oblasti sociálních dávek. Co změny přinesou? A bude systém opravdu spravedlivější?

Změny ohledně daně z nemovitosti zasáhnou celé Česko. Aktualizovaná data pro jednotlivá města
Jaké změny nás čekají v roce 2025? Přinášíme aktualizovaný přehled toho, jak se změní výše daně z nemovitosti v jednotlivých městech České republiky.

„Při prodeji nemovitosti buďte na pozoru,“ upozorňuje zkušená realitní makléřka. Prozradila, na co se zaměřit
V exkluzivním rozhovoru nám realitní makléřka Martina Jirmusová umožní nahlédnout pod pokličku skutečného světa realitek. Co nesmí chybět v kupních smlouvách a jak poznáte „realiťáka“, se kterým můžete skončit bez střechy nad hlavou?

Majitelé nemovitosti musí zaplatit statisíce za přeložku. Jinak nemohou zrekonstruovat vlastní dům
Přeložka znamená nejen složité vyřizování a papírování, ale také statisícové výdaje navíc. Pokud však chcete mít zrekonstruovaný dům, nemáte na výběr.