Přestěhovali se do dodávky. Tomáš s Markétou odhalili, kolik tím měsíčně ušetří
Sympaťáci od pohledu, Tomáš s Markétou, si svépomocí přestavěli dodávku na obytnou. Na pouhých 7 m2 si vystačí i se svým malým synem Míšou. „Uvědomili jsme si velmi brzy, že je celoroční užívání dodávky výhodné, vzhledem k dnešním cenám pozemků a nemovitostí,“ popisují v rozhovoru. Pár nám poskytnul mimo jiné také plány a schémata rozvodů uvnitř auta. Přečtěte si detailní popis solární sestavy, jejich zkušenosti s výběrem auta a jeho přestavbou.
Tomáši, co je dobré si při bydlení v obytné dodávce pohlídat?
Množství paliva, aby bylo vždy dost na topení, když noční teploty poklesnou. :) Je potřeba si pohlídat množství veškerých věcí (víc věcí neznamená šťastnější posádku, ale jen to, že se nedá nic najít) a přejít na pomalé cestování. Opravdu se rok v kuse nedá cestovat stejným stylem, jako když je člověk na týdenní dovolené, je potřeba zvolnit a odpočívat.
Fotogalerie:
Markéto, proč jste se vlastně pustili do přestavby obytné dodávky?
Abychom mohli nezávisle a dlouhodobě cestovat s nízkými náklady. Prvotní sen byla backpack cesta kolem světa, ale více důvodů nás nakonec přimělo zůstat v „bezpečné“ Evropě s vlastním zázemím.
Jaké značky aut jste zvažovali při výběru?
Možné varianty při výběru auta byli sourozenci Fiat Ducato, Peugeot Boxer a Citroen Jumper. Jsou širší než ostatní, takže se do nich vejde postel napříč a tím pádem se ušetří místo. Je to lepší, než kdyby byla postel umístěná podélně.
Máte nějaká doporučení v rámci motorizace?
- Ford Puma 2.2 nebrat. Do 100 000 km se zadře (skutečně jedno auto s tímhle motorem, na které jsme se byli podívat, už mělo motor měněný před 150 000 km).
- Iveco 2.3 je nejdoporučovanější. Mají ho všechny obytňáky, je to držák.
- Iveco 3.0 má nesmrtelný motor do náklaďáku. Nájezdy 1 000 000 km nejsou problém, objem ničím nenahradíte.
- Iveco 2.0 je sice menší, ale měl by být celkem kvalitní (tento nakonec máme, 120 kW je docela příjemných).
Jak velký je prostor uvnitř auta?
Velikost jsme zvolili L3H2, což znamená těsně pod 6 m délky a 2,5 m celkové výšky – aby si dovnitř stoupl dospělý člověk. Je to v pohodě, pokud to nepřeženete s izolací podlahy a stropu.
A kdybyste ho měl porovnat s jinými auty?
Model L2 má cca 5,3 m. Líp se s ním parkuje, ale zase se toho dovnitř míň vejde.
O modelu L4 (s délkou 6,3 m) Markéta prohlásila, že už je moc dlouhý a že ho řídit nebude. Navíc překročení limitu 6 metrů znamená dražší mosty, trajekty atd. Výška H1 se hodí pouze na sezení a H3 už je zase zbytečně vysoké do tunelů a garáží.
Kolik jste do obytné dodávky celkem investovali peněz?
Čtyři roky staré auto vyšlo na 360 000 Kč. Materiál přestavby zhruba 160 000 Kč a práci jsme prováděli svépomocí s šikovnými pomocníky.
Obytná dodávka svépomocí – Jiří s Nikol ji přestavěli za 14 dní. Známe konečnou cenu
Proč jste si nekoupili už přestavěnou dodávku?
Zvažovali jsme i koupi hotové (přestavěné) dodávky, ale z nabízených žádná nesplňovala naše požadavky.
Jaké byly vaše požadavky?
1. Nenápadnost
Když nebudeme vypadat jako obytňák, ale jako pracovní dodávka, můžeme parkovat i ve městě bez placení kempu.
2. Místo pro kola uvnitř
Co oči nevidí, to ruka neukradne.
3. Energetickou nezávislost
Často se počítá s nabitím baterky doma a následným víkendovým/týdenním výletem, na který baterka utáhne ledničku, a poté ji zpátky domů nebo do kempu dobít. Ale co když chceme jen nabírat vodu a elektřinu si vyrábět sami?
A jak jste tedy vyřešili solární sestavu?
Naše solární sestava se skládá z:
LiFePO baterie 100 Ah
Ta by měla vydržet zhruba 2–3 dny provozu.
Aktuální cenu LiFePO baterie 100 Ah zjistíte zde.
Panel 380 Wp
Za 1 letní slunečný den by měl baterku nabít do plna (v ČR v létě vyrobí 1250 Wh, na jaře a podzim 900 Wh, ale přes zimu pouze 200 Wh).
Aktuální cenu solárního panelu 380 Wp zjistíte zde.
MPPT solární regulátor 30 A
Je o 20–30 % účinnější než levnější PWM typ.
Aktuální cenu MPPT solárního regulátoru 30 A zjistíte zde.
Propojovač baterií Cyrix-ct 120 A
Při plné palubní baterii solár dobíjí startovací baterku, při plné startovací alternátor za jízdy dobíjí palubní baterku. Pokud palubní vyprázdníme, tak baterky rozpojí, aby se nikdy nevybila ta startovací.
Aktuální cenu propojovače baterií Cyrix-ct 120 A zjistíte zde.
15A síťová nabíječka
Zatím nebyla potřeba, měla by nabít baterku během 7 hodin (přes noc na ubytku).
Aktuální cenu síťové nabíječky 15 A zjistíte zde.
Měnič napětí z 12 V na 230 V (1000 W)
Ač lednici normálně při běhu stačí kolem 40 W, při startu kompresoru může vyžadovat až 25× větší výkon.
Aktuální cenu 12V měniče napětí zjistíte zde.
Jaké spotřebiče v dodávce nabíjíte?
Spotřebiče, které chceme napájet (denní spotřeba):
- lednice 230 V 36 litrů ~ 300 W,
- notebook 5 hodin ~ 100 W,
- kuchyňský mixér,
- 12 V led osvětlení 5 hodin ~ 20 W,
- bufík 3 hodiny ~ 100 W,
- 2 mobily ~ 50 W,
- čerpadlo vody, nabíjení foťáku, chytrých hraček…
Schéma elektro spotřebičů v obytné dodávce naleznete zde.
Co všechno ukrývá vaše kuchyně?
V kuchyni máme 170 cm dlouhou linku s PB vařičem se dvěma hořáky a 10/11kg plynovou bombou, 2 × 30litrové barely na pitnou vodu s čerpadlem a vypínačem v baterii a 20litrové barely na špinavou s vypouštěcí hadičkou.
Na pití a vaření je to naprosto dostatečné. Pro mytí (nádobí a osob) je odpadní nádrž malá (chtělo by to větší pod auto).
Jaký materiál jste na přestavbu použili?
Plochy máme zaizolované 2cm samolepicím mirelonem s hliníkovou fólií odrážející teplo. Poté je ještě vše kompletně přetaženo 2mm vrstvou mirelonu s fólií pro pokrytí tepelných mostů. Pro vyrovnání prolisů na stropě jsme použili 1 cm mirelonu navíc (je to moc, rovnější by byla tloušťka 8–9 mm).
Podlaha je taktéž srovnána 1cm mirelonem. Nad ním jsou 2 × 2 mm Starlonu, parotěsná fólie a nakonec původní dřevěná překližka (pokryta pro dekoraci zátěžovým linoleem).
Pro obložení stěn a stropu jsme zvolili palubky tloušťky 12,5 mm (kompromis mezi útulným interiérem a hmotností), které jsou připevněné na dřevěné konstrukci. Ta je zase upevněná ke konstrukci auta na nýtovacích maticích.
Podívejte se na průřez podlahou obytné dodávky zde.
Jaké jsou aktuální ceny použitého materiálu?
Postačil mirelon na zateplení dodávky?
Od země jde chladno, to ano. Mohlo by to být lepší, ale další centimetry polystyrenu jsme nechtěli, aby podlaha nebyla zbytečně vysoko. A nechtěli jsme, aby byly pro nastupování nutné schůdky.
A jak máte vyřešený systém vytápění?
Topení máme naftové horkovzdušné Vevor 5 kW a po vyřešení problémů se zapojováním přívodu nafty z hlavní nádrže auta jsme s ním maximálně spokojeni. Když je ráno zima, tak ho z postele zapneme dálkovým ovladačem a za 10 minut se oblékáme při příjemné teplotě.
Jaká část přestavby dodávky byla nejkomplikovanější?
Odhadnout potřebnou kapacitu elektro součástí (solární panel, trakční baterie) a vymyslet konstrukci, na kterou se přiloží obložení tak, aby se srovnaly velké nerovnosti nákladového prostoru dodávky a zároveň uvnitř zůstal nějaký prostor.
Nejsnadnější nebylo ani dělat cokoliv venku, když teploty klesly mírně nad nulu.
Jak máte vyřešené úložné prostory?
Nejdostupnější odkládací prostor je horní skříňka podél celého auta (320 cm), hůře otevíratelné jsou sedačko-bedny. Věci (oblečení, jídlo, drogerie), které denně nepotřebujeme, skladujeme v 1 m3 velké „šatně“ pod postelí. Ta je dostupná po odklopení jídelního stolku.
Cestujete i s koly – jak se vešla do obytného prostoru?
Často zablácená kola a kočárek jsou v garáži = pod postelí, dostupné zadními dveřmi.
Aby se kola vešla (po sundání předních kol a sedadel), musel být rošt postele minimálně ve výšce 78 cm, což dohromady s 12cm matrací umožňuje pohodlné sezení na posteli ve vzpřímené poloze. Do skříně se pak většinou mlátíme jen nohama a ne hlavou.
Svépomocí si přestavěli dodávku na obytné auto a teď cestují po Česku i Evropě
A odkud máte hlavní přísun světla v dodávce?
Střešním oknem (40 x 40 cm), které je přímo nad vařičem. Tudy se dovnitř dostává dostatek světla a ven veškeré páry z vaření a jiné škodlivé věci. :)
Z hlediska ceny – je podle vás celoroční užívání obytné dodávky výhodné?
Ano. Uvědomili jsme si to velmi brzy po návratu do Česka, když jsme na konci cesty ve Španělsku a Portugalsku utráceli komplet se vším kolem 15 000 měsíčně (ve Skandinávii to bylo víc). V průběhu cesty jsme náš byt vždy pronajali a měli z něj příjem. Teď nám najednou 10 000 měsíčně chybí a dalších 5 000 Kč musíme dát za inkaso. Takže vlastně přesně tolik, kolik nám dřív stačilo na vše, dáme jen za bydlení, a po přičtení potravin atd. doma utratíme 2× víc než na cestách.
Jak dlouho vám přestavba zabrala a jak se změnila hmotnost auta?
Sečteno podtrženo, podle vážení při přepisu auta z nákladního na obytné jsme do něj nanosili 800 kg věcí. Trvalo nám to asi tři měsíce převážně víkendové práce dvou lidí.
Žijete v dodávce ve třech – není to náročné s malým dítětem?
Spousta lidí tvrdí, že cestovat s dětmi nejde. Je to samozřejmě jiné, musí se jim většina věcí přizpůsobit. Ano, je to náročné, ale když se chce, tak to jde a jak krásně, to snad dokazuje náš úsměv na tváři. :)
Dokázali byste mi popsat průběh přestavby dodávky?
V první fázi proběhlo náročné mytí, odstraňování rzi a polepů na vnější části. Dále potom odmašťování vnitřní strany dodávky. Nakonec jsme v prvotní fázi vyřezávali střešní okno, aby bylo uvnitř více světla.
Ve druhé fázi jsme zaizolovali stěny a podlahy. Vyřešili jsme i topení a připevnění soláru na střechu. Plus jsme dodělali nějaké další pomocné konstrukce.
Ve třetí fázi se dodělala izolace stropu a rozvody elektřiny. Taky jsme připravili konstrukci pro obložení palubkami, horní skříně a postele.
Čtvrtá fáze nebyla tolik fyzicky náročná. Řešili jsme nábytek a napojení plynu s vodou.
A v páté fázi probíhaly už jen drobné dodělávky. Bylo to chvíli před technickou kontrolou a odjezdem na naše cesty.
Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Vrátili jsme se z našich cest zpět do Česka. A jelikož budeme brzy čtyři, obytná dodávka je aktuálně na prodej (auto bylo děláno s důrazem na maximální komfort právě pro 3 osoby, takže není jednoduché jej předělat pro 4).
Mockrát děkujeme sympatickému páru za milý rozhovor pro portál Dřevostavitel a ať se vám daří!
Máte rádi články s DIY tematikou, tipy pro kutily a návody na výrobu svépomocí?
Zadejte svůj e-mail a my Vám dáme vědět vždy, když vyjde nový. Už tak o žádný nepřijdete.
P.S. Je nutné stavět novostavbu už jen s řízeným větráním nebo to jde i jinak? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 24. ledna – 2. února 2025. Vstupenku si lze stáhnout ZDARMA již nyní na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován). Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.
SDÍLET ČLÁNEKAutor:
Bc. Kateřina Pospíšilová
Redaktorka Dřevostavitele
Vydáno dne:
13.06.2023
Photocredit: Tomáš R. (se souhlasem)
Video: Jak svépomocí vyrobit obytnou dodávku na cesty
Inspirujte se, jak si sami vyrobit obytné auto. Stačí vám k tomu dodávka, alespoň trochu promyšlený plán, co chcete v dodávce mít a nadšení pro práci.
Pusťte se svépomocí do přestavby dodávky na obytňák. I tady využijete dřevo
Pokud vás láká svobodné a dobrodružné cestování, pusťte se do zajímavého projektu – přestavby vlastní obytné dodávky. Máme pro vás několik rad pro začátek.
Svépomocí si přestavěli dodávku na obytné auto a teď cestují po Česku i Evropě
Mladý manželský pár z Brna se pustil do přestavby dodávky svépomocí. Co byl pro ně největší oříšek? Jaké jsou jejich zážitky z cest a kolik je to celé stálo?
Levné a praktické bydlení – obytná dodávka není jen pro dobrodruhy
O obytná auta je čím dál větší zájem především u mladých nadšenců pro nezávislost a dobrodružství. Jak si co nejefektivněji zařídit vnitřek auta? Inspirujte se u nás.
Obytná dodávka svépomocí – Jiří s Nikol ji přestavěli za 14 dní. Známe konečnou cenu
Kolik stojí přestavba dodávky? Jirka s Nikol Macháčovi inspirují Čechy svým krásným příběhem.
Dodávka přestavěná na obytňák – výběr správného typu auta je zásadní
Tomáš s Markétou a jejich malým synem se rozhodli přestěhovat do obytné dodávky. Jejich měsíční výdaje klesly na 15 tisíc korun a bydlení si nemohou vynachválit. V rozhovoru se nám svěřili s detaily i strastmi, které je provázely od počátku.
Tomáš si vyrábí elektřinu pomocí solární sestavy, kterou sám vymyslel. Zveřejnil nákres systému
Energie hýbou světem a to zejména v posledních letech, kdy jejich ceny začaly dramaticky kolísat. Chytré řešení energetické soběstačnosti se stalo tématem i pro Markétu a Tomáše, kteří se rozhodli pokusit se o vytvoření vlastního ostrovního systému.
Nájemní bydlení vyměnili za obytňák. Náklady jim klesly o 180 tisíc Kč ročně
Manželský pár s dítětem odešel z nájmu a investoval veškeré úspory do přestavby starého ojetého auta. Tomáš s Markétou dříve platili několik tisíc korun měsíčně. To se však po odstěhování do dodávky velmi rychle změnilo.
Mladý pár s 3letým synem žije v obytné dodávce. Jejich měsíční výdaje jsou 15 tisíc korun
Byť nebyli Tomáš ani Markéta manuálně zruční, dokázali si svépomocí přestavět dodávku na obytnou. Aby dalším zapáleným cestovatelům ulehčili počáteční strasti, popsali nám v rozhovoru kompletní postup přestavby dodávky od výběru správného auta až po výrobu vlastní solární sestavy.
Řeholnice si budují vlastní klášter. Po modlitbě jdou bagrovat a řezat motorovou pilou
Měly strávit život v klidu a tichu, místo toho se však pustily do nelehkého projektu, který jejich denní program zásadně změnil. Bosé karmelitky vzaly nářadí a začaly budovat nový klášter v Drastech u Prahy.
NEJHLEDANĚJŠÍ DOMY
- Bungalovy do L
- Bungalovy inspirace
- Bungalovy na klíč
- Dřevostavby bungalovy
- Dřevostavby do 1,5mil
- Dřevostavby na klíč
- Moderní domy
- Modulové domy
- Montované domy na klíč
- Projekty bungalovů
- Rodinné domy na klíč
- Roubenky na klíč
- Sruby na klíč
- Tiny house
UŽITEČNÉ
NOVINKY E-MAILEM ZDARMA
Přihlaste se k odběru a dostávejte nejžhavější novinky: