HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

Svépomocí si přestavěli dodávku na obytné auto a teď cestují po Česku i Evropě

Patricie a Viktor, mladý manželský pár z Brna, jsou nadšení cestovatelé. Projeli už půlku světa, a protože se nebojí vymýšlet a podnikat nové věci, rozhodli se pro úplně nové dobrodružství. Koupili si dodávku, kompletně ji přestavěli na obytné auto a podnikají cesty po Česku a Evropě.


přestavba dodávky na obytné auto cena
VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: Tripblok. (se souhlasem)

Nenechejte si ujít:

Jak se v autě sprchují? Kdo kromě mladé dvojice ještě v autě cestuje? Ze které vychytávky mají opravdu největší radost a zjistili ji až při provozu auta? Jaké auto si pro přestavbu vybrali a na kolik je to celé přišlo? To vše a mnohem více se dozvíte v rozhovoru se sympatickým majitelem Viktorem, fotky jejich povedeného domova na kolečkách si prohlédněte v naší fotogalerii.

Fotogalerie:

i Foto: Tripblok. (se souhlasem)

Rozdělení prostoru v obytné dodávce

Vnitřní prostor auta je skromný, ale útulný a maximálně využitý. Za předními sedadly je obývací „pokojík“ s úložnou skříní na oblečení a možností rozložení stolečku a židlí. Jen o krok vedle je velkorysá ložnice, která rozhodně nezarmoutí žádného spáče. Pohodlné spaní bylo pro mladý pár prioritou. Postel má rozměry 190 × 160 cm a je vybavena komfortní matrací a peřinami. Pod postelí je velký úložný prostor na vodu (dvě 25litrové nádrže), sportovní vybavení, židličky a další potřebné věci. V zadní části auta je potom pod otevřenými zadními dveřmi překvapivě bohatě vybavená kuchyně včetně ledničky, dřezu a plynového vařiče. Tato část se dá dokonce využít jako provizorní koupelna pro osprchování.

Viktore, jak vás to vlastně celé napadlo?

Když jsme byli s Paťou na Novém Zélandu, cestovali jsme v obytném autě, což je tam běžné. Měli jsme půjčené menší auto, ve kterém jsme si i vařili, a tento styl cestování nás nadchnul. Člověk má obrovskou svobodu, nemusí nic plánovat – může si odjet, kdy chce, zastavit, kde chce, a zůstat tam, jak dlouho chce. A všechno má pořád s sebou a není ničím limitovaný. Už tehdy jsme si řekli, že bychom si chtěli větší obytné auto pořídit i doma a procestovat s ním Evropu. No a než bys řekl švec, tak za tři roky jsme to zrealizovali. :)

Podle čeho jste vybírali vhodné auto pro přestavbu?

Od začátku jsem měl jasno ve značce Volkswagen, protože jsou to spolehlivá a designově hezká auta. Díval jsem se tedy po nich a vybíral ze tří podobných dodávkových modelů. Pak jsem si všimnul, že některé mají i zvýšenou střechu, a ty se mi líbily nejvíc – se středně zvýšenou střechou. Taky jsem chtěl, aby mělo auto najeto max. 180 tisíc km, aby nás nenechalo někde ve štychu, a ne starší než ročník 2010. To byla moje kritéria. Podle nich jsem si vybíral na německém serveru a jeli jsme pro něj pak společně s automechanikem.

Jak jste celou přestavbu vymýšleli? Měli jste konkrétní požadavky?

Koukal jsem na videa a sledoval Pinterest i různé skupiny na Facebooku a nadšence na Intagramu. Ale v podstatě pro nás byla základem postel (nechtěli jsme vůbec dělat kompromisy u spaní) a od toho jsme se odrazili. Chtěli jsme využít celou šířku auta na postel. Proto jsme vymysleli, že část bude sklápěcí, čímž jsme na délku ušetřili asi 60 cm. Když nespíme, tak se tato část sklopí a je tu malé místo pro denní život. Když třeba venku prší, dá se tu dát stolek, židle a sedět uvnitř. Dalším požadavkem byl dostatek úložného prostoru, protože máme hodně věcí a nechtěli jsme se v tom cítit omezení.

Jak máte vymyšlenou kuchyň a vaření?

Vevnitř se člověk nepostaví, proto jsme ani neuvažovali o vaření uvnitř auta (což je běžnější řešení). Proto jsme celou kuchyň přesunuli do kufru. Dveře se otevřou a vznikne tam i zastřešený prostor, takže můžeme vařit v suchu. Je to příjemné – taková venkovní kuchyně, člověk je venku a přitom vaří. Když jedeme na nákup, dáváme pak věci rovnou do ledničky a do skříněk v kuchyni, což nám přijde naprosto super, to nám dělá hodně velkou radost. To je taková skvělá neplánovaná vychytávka, na kterou jsme přišli až v průběhu.

V rámci kuchyně jsem vyrobil vysunovací desky s lednicí (55 l), se dřezem a klasickou baterií. Voda jde z kanystru, který je umístěný pod postelí, a čerpá se do dřezu pomocí ponorného čerpadla. Odpad je řešen hadicí, která se umístí volně ven. Je tu i spoustu skříněk na potraviny, nádobí, čisticí prostředky atd. Všechny skříňky mají čudlíky jako na lodi, aby se neotevřely po cestě. Máme dva vařiče, do kterých se nasadí plynová kartuš (jedna stojí 39 Kč). Na vařič se dá nasadit i nástavec na grilování.

Jak řešíte v autě elektřinu?

Solární panel na střeše auta napájí trakční baterii (100 Ah), která je nezávislá na autobaterii. Dále je tam měnič, který mění proud na 230 V. Díky tomu si ve dvou zásuvkách můžeme dobíjet notebooky, elektrické Onewheely (ty využíváme na přepravu v místě) nebo zapojit jiný klasický spotřebič nebo i elektrokolo. Je tam ztráta asi 30 %, ale zatím nikdy nebyl problém. Baterie toho utáhne dost (možná je i předimenzovaná) a neustále se dobíjí ze slunce. Lednička je zapojená nepřetržitě.

Dokonce jsem měl vymyšlenou i sklápěcí televizi nad postel, akorát jsem pak zjistil, že se tam kvůli skříňkám nevejde. Ale nakonec jsme za to rádi. Když jsme takto na cestách, nemáme vlastně vůbec potřebu se dívat na filmy. Raději si čteme nebo koukáme ven do přírody. Bereme to jako takové odpoutání se od virtuální reality. Cestovní Wi-Fi zatím nemáme, používáme mobilní data pro to, co běžně potřebujeme.

Jak v autě topíte?

Máme bufík – nezávislé naftové topení. Malý prostor se tím vytopí skoro okamžitě, asi za 3 minuty je teplo. Auto je dobře zateplené, všude je minerální vata a přes ni lepící koberec. Díky tomu se dá auto využívat od jara do podzimu. Jinak ve všech sloupcích a dutých prostorách je auto oblepené protihlukovou asfaltovou páskou (2 mm), aby nebyl hluk při jízdě. V létě se dá využít i klimatizace, když je opravdu vedro. Ale když je hezky, stejně býváme přes den někde venku.

Co koupelna? Jak se umýváte a kam chodíte na záchod?

Sprcha je řešená pomocí 10litrového černého vaku, který se naplní vodou a dá se na střechu auta, kde se voda ohřeje ze slunce. Případně se dá voda ohřát na plynu a ve vaku se smíchá horká se studenou. Vak naplněný vodou se pak pověsí na háček, sprchová hadice s čerpadlem na jednom konci se ponoří do vody, zapojí se do 12V zásuvky a můžeme se pohodlně (i když trochu provizorně) osprchovat. Kolem otevřených dveří se dá natáhnout i plachta, aby měl člověk úplně soukromí.

Záchod v autě nemáme. Existuje varianta chemického WC, na ten už nám v autě ale nezbylo místo. Ale to se vždycky nějak vyřeší – v kempu, v kavárně, v přírodě.

Je to nakonec všechno podle vašich představ, nebo byste dneska udělali něco jinak?

Je to přesně tak, jak jsme chtěli. Nemám žádné výhrady.

Jak dlouho trvala přestavba dodávky svépomocí?

Trvalo mi to celkově asi rok, ale dá se to stihnout určitě i za dva měsíce, když to člověk vezme intenzivně. S některými složitějšími věcmi mi pomáhal i mechanik, který dělal elektřinu a některé skříňky.

Kolik to celé stálo? Jaká je cena přestavby dodávky na obytné auto, když si to člověk dělá sám?

Celá naše přestavba dodávky je hodně vymazlená, přišla nás nakonec asi na 200 tisíc. Původní rozpočet jsme o hodně přešvihli, ale zase je to podle našich představ. Ty položky hodně naskáčou, je to samé speciální vybavení a věci na míru.

Co pro vás byl největší oříšek?

Asi to celé vymyslet, aby to bylo praktické, aby to sloužilo tomu účelu, kterému má, a zároveň bylo na vše dostatek místa. Je to omezený prostor, ale člověk z toho potřebuje udělat pojízdný byt, ve kterém si může uvařit, vyspat se, převléct se, vysprchovat. Když už je to vymyšlené a na papíře, stačí to pak už někomu dát nebo si to udělat sám, když je člověk šikovný. Při realizaci už potom tolik zádrhelů nebylo.

Kde všude je při přestavbě použité dřevo a jaké?

Všechno je z březové překližky, protože je lehká. Ještě lehčí je topolová, ale ta je zase výrazně cenově dražší. Vybavení (skříňky a vybavení) je převážně z 8mm překližky, postel je vyrobená z tlouštěk 12 mm. A obložení stěn má jen 3 mm.

Je důležité přemýšlet nad tím, jaké materiály pro přestavbu člověk použije. Protože každou věcí, která se do auta přidává, přibývá i hmotnost. Jednak auto nesmí mít víc jak 3,5 tuny (v cizině je vážení a kontrola hmotnosti docela běžná záležitost) a jednak to i zhoršuje jízdní vlastnosti. Proto i konstrukci postele máme z hliníku, ale vše ostatní je ze dřeva.

Kolik vás v autě cestuje?

Jezdíme zatím ve dvou a na některé cesty s sebou bereme i našeho pejska. Ze začátku to těžce nesl, ale pak si zvykl a teď už se mu to líbí. Je pořád venku, tak je spokojený. Ale ne vždycky ho můžeme brát s sebou přes den a nechávat ho v autě v horku je riskantní, takže ho budeme brát jen na některé cesty, třeba až nebude takové teplo. Je fajn ho mít s sebou, protože je to prostě člen domácnosti.

Jak probíhá běžný den v autě?

Vzbudím se, otevřu si okno a nadechnu se čerstvého vzduchu. Loktem šťouchnu svou ženu, ta ale většinou spí jako zabitá. Takže vylezu, uvařím si kafe, sednu si před auto a vychutnávám si krásné ráno. A až se Paťa vzbudí, děláme nějaké aktivity. Jdeme na výlet, na kajak nebo na kolo (zatím jsme si je půjčovali v místě, ale plánuji přidat dozadu nosič, abychom si mohli vozit svoje. Přes den jsme hodně venku v přírodě a večer si uvaříme večeři, dáme si víno, pustíme si hudbu. Prostě pohodička. Nejvíc nás na tomhle stylu života a cestování baví ta svoboda a bezstarostnost.

Co všechno už jste pocestovali a jaké jsou vaše plány do budoucna?

Už jsme objeli Slovinsko, Rakousko, Itálii, Francii, Monako, Švýcarsko a do budoucna plánujeme objet i zbytek Evropy. Ale láká nás i Česko, na podzim si objedeme asi víc i místa u nás, protože se nám tu líbí a je tu levněji oproti zahraničí. Taky jsme nabídli dodávku k pronájmu i ostatním, protože ji nevyužíváme pořád. Kdo by si ji chtěl půjčit, může se nám ozvat na naší facebookové stránce Tripblok.

Moc děkujeme za příjemný rozhovor a inspiraci a přejeme vám hodně bezpečně a šťastně najetých kilometrů ve vašem druhém mobilním domově. :)

P.S. Máte zájem získat moderní kamna na dřevo zdarma? Na webu HS Flamingo právě probíhá soutěž o kamna za 50.000 Kč. Účast v soutěži není složitá a šance na výhru je poměrně vysoká.

SDÍLET ČLÁNEK

Vydáno dne:
12.06.2022

Photocredit: Tripblok. (se souhlasem)

9

Mobilní domy – jsou vhodné pro celoroční bydlení?
Líbí se vám mobilní domy? V České republice je to rostoucí trend. Hodí se mobilní dům k celoročnímu bydlení?

Video: Jak svépomocí vyrobit obytnou dodávku na cesty
Inspirujte se, jak si sami vyrobit obytné auto. Stačí vám k tomu dodávka, alespoň trochu promyšlený plán, co chcete v dodávce mít a nadšení pro práci.

Jak postavit tiny house na kolečkách svépomocí – Díl 6: Máme vodu
První místnost našeho mobilního domku, který stavíme svépomocí, je hotová. Natáhli jsme i kabely a teď je na řadě voda.

Pusťte se svépomocí do přestavby dodávky na obytňák. I tady využijete dřevo
Pokud vás láká svobodné a dobrodružné cestování, pusťte se do zajímavého projektu – přestavby vlastní obytné dodávky. Máme pro vás několik rad pro začátek.

Proč Skandinávci milují dřevěné minidomky na kolečkách?
Minidomky na kolečkách jsou levné, šetrné k životnímu prostředí, praktické i krásné. Díky tomu rychle dobývají Skandinávii.

Ze starého návěsu postavil Kamil svépomocí dům pro celou rodinu. Výsledek vás ohromí
Zveme vás na jedinečnou proměnu starého návěsu v krásný rodinný domek s fantastickou terasou. Neuvěříte, že tento dům skoro nic nestál.

Instalace a přípojky pro tiny house – možnosti a příklady provedení
V tomto článku si vysvětlíme a ukážeme, jak se v konstrukci mobilního tiny housu vedou rozvody instalací a jak se řeší jeho připojení na energie.

Mladá rodina postavila tiny house za minimální náklady, nyní jim sám vydělává peníze
Mladý pár se vrhnul do investice a postavil si malý rekreační tiny house, který nyní pronajímá. Cestou jsme naráželi na samé překážky, tvrdí majitelka.

Ze starého vagónu vytvořili úžasné a levné bohémské obydlí
Harmonie, souznění s přírodou a bohémský přístup k životu čiší z tohoto jedinečného domova. Ani nepoznáte, že je vytvořený ze starého vagónu.

Manželé se třemi dětmi si postavili svépomocí 170 m2 dům v Beskydech
Rodina postavila svépomocí obrovský rodinný dům o zastavěné ploše 170 m2. Přečtěte si rozhovor o tom, jak si počínali.