HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

Dodavatelé energií v tichosti zvedají zálohy i když to není potřeba. Lidé pak zbytečně přeplácí

Nebudeme chodit kolem horké kaše. Jak důsledně si procházíte vyúčtování za energie? Orientujete se v něm? Víte, jaké máte práva? Víte, kolik máte ve skutečnosti platit? Nebojte, nejste v tom sami. Situace na trhu s energiemi je velmi komplikovaná a domácnosti se v tom mnohdy vůbec nejsou schopny vyznat. Toho zneužívají někteří dodavatelé energií. Ti pak v tichosti navyšují zálohy za platby, aniž by k tomu měli důvod. Domácnost pak tak tratí hned dvakrát.



VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: Jiří R. (se souhlasem)

Ale tu zálohu mi přece vrátí

Základní předpoklad, na kterém staví méně seriózní dodavatelé je, že nastavení záloh je věcí, kterou domácnosti moc neřeší. Každý přece ví, že je to jen záloha. A pokud bude přeplatek, tak mi to přece vrátí a já o nic nepřijdu. Nebo ne? To je z velké míry sice pravda, ale ne tak docela. Problém s navyšováním záloh domácnostem nejen způsobuje ekonomickou škodu a prodražuje jim tak cenu energie, může mít i velmi nepříjemné dopady na hospodaření domácnosti v průběhu roku. Jakým způsobem k tomu může dojít?

Dodavatelé sází na neznalost zákazníků

V první řadě je potřeba si uvědomit, že peníze, které platíme na zálohách jsou jakýmsi předplatným za sjednanou službu. Jejich pravidelné placení je fér v tu chvíli, pokud ideálně odpovídá tomu, jaký je předpokládaný koncový stav spotřeby. V případě, že však na zálohách platíme víc, než je třeba, tento přeplatek, který leží u dodavatele energií je pro nás čistou ekonomickou ztrátou a to hned ve dvou aspektech. Ten první je, že nemůžeme s penězi po dobu roku disponovat, tedy máme horší cash flow domácnosti. Ten druhý pak je fakt, že peníze poléhají inflaci. Úroky, které z našich peněz místo nás vytěží dodavatel, nám samozřejmě nevyplatí. Nechá si je.

Hlavně nenápadně

Navyšování záloh probíhá metodou vařené žáby. Zvyšují se postupně, pravidelně, po malých částkách. Někdy jakoby reagují na různé nečekané události z minulosti, jindy jakoby předpokládají nějaké zdražení do budoucna (které ale nemá důvod přijít). Legitimní navýšení záloh je ve chvíli, kdy máme nedoplatek. Pak ale by navýšení záloh mělo odpovídat právě výši tohoto nedoplatku. Pokud platíme zálohy měsíčně, pak by měly být navýšeny o hodnotu nedoplatku děleno 12. V praxi však dodavatelé navyšují zcela bezdůvodně zálohy mnohem více, často několikanásobně více, nežli je třeba. Mají na to nárok?

Zákon hovoří jasně

Zákon říká, že zálohy musí odpovídat důvodně předpokládané spotřebě. To znamená, že pokud předpokládáme, že v příštím období bude naše spotřeba stejná jako byla dosud, nemá dodavatel důvod si myslet něco jiného. A koneckonců, jak jinak by mohl dodavatel dojít k závěru, že chceme zvýšit v příštím období náš odběr? Pokud tuto informaci od nás explicitně neobdrží, nemá legitimní důvod něco takového předpokládat. Druhým aspektem pak může být předpokládaný růst cen energií. Jak však vidíme na grafu vývoje cen plynu i elektřiny v tuto chvíli, očekává se spíše pokles ceny energií, nikoli růst. Není zde proto legitimní předpoklad ani v tomto směru.

Obrana je jednoduchá, nedejte se

Kontrolujte si pravidelně výši záloh na vyúčtování a pokud uvidíte, že došlo k jejich navýšení, sdělte dodavateli, že s navýšením nesouhlasíte. Jsou známy případy, kdy v takové chvíli dodavatel dělá mrtvého brouka a na toto sdělení nereaguje. V takovém případě sdělte dodavateli tuto skutečnost pomocí datové schránky. Pokud dodavatel odmítne vyhovět vaší žádosti, podejte podnět na prošetření na Energetický regulační úřad, který je připraven právě takové záležitosti řešit. Ten zkontroluje, zda dodavatel ve vašem případě měl či neměl právo navýšit zálohy. Obecně však lze říci, že při vašem odmítnutí navýšení záloh většina seriózních dodavatelů vyhoví a vrátí zálohy na původní reálnou výši.

Dodavatel nevyhověl, co mohu dělat?

Mimo podání podnětu na ERÚ se pak nabízí další poměrně jednoduché řešení a to odchod k jinému dodavateli. Ideálně formou varování současnému dodavateli, že pokud zálohy nevrátí na původní úroveň, odejdete jinam. Případně neztrácet čas a rovnou realizovat migraci k jinému dodavateli. Takováto situace tedy může být právě tím spouštěčem, který vás přiměje ke kontrole stavu věci. Tedy podívat se, jaké jsou aktuální tržní nabídky a jestli váš dodavatel, který si s vámi právě pohrává, vám opravdu dodává energii za nejlepší možné ceny. Jak se ukazuje, mnohdy tomu tak není. A právě dodavatelé, kteří zkouší na své zákazníky takovéto finty, jsou právě i dodavateli, kteří poskytují méně výhodné tarify. Přejít k jinému dodavateli je přitom velmi snadné. Nový dodavatel o vás bude mít zájem a obvykle bývá ochoten vyřešit všechny formality za vás.

P.S. Máte zájem získat moderní kamna na dřevo zdarma? Na webu HS Flamingo právě probíhá soutěž o kamna za 50.000 Kč. Účast v soutěži není složitá a šance na výhru je poměrně vysoká.

SDÍLET ČLÁNEK

Vydáno dne:
14.11.2024

Photocredit: Jiří R. (se souhlasem)

2

Cena elektřiny a plynu v Praze jde dolů. Zbytek ČR bude následovat
Před několika dny jsme vydali analýzu s předpokladem, že lze v dohledné době očekávat další pokles cen energií. Toto očekávání jsme vysvětlili a podložili konkrétními argumenty.

Kolik skutečně platíme za 1 kWh tepla? Srovnali jsme uhlí, plyn, dřevo a elektřinu
Zatímco někteří stále čekají, až se více ochladí, jiní už vytápí svůj domov několik týdnů, a to na plný plyn. Tedy alespoň část z nich. Další zase dávají přednost dřevu, elektřině nebo uhlí. A co vy?