HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

Daň z fotovoltaiky jako špatný vtip? Ne tak docela. Ve Španělsku už s tím vláda přišla

„Pokud se to hýbe, zdaňte to. Pokud se to hýbe dál, regulujte to. A pokud se to dál nehýbe, dotujte to.“ Kdo by neznal tento slavný citát Ronalda Regana. Přestože na první pohled vypadá jako jistá nadsázka, jak se ukazuje, nemusí být daleko od pravdy. O tom se přesvědčili už i ve Španělsku, tedy státě, který je členem EU. A to ve chvíli, kdy na fotovoltaiku, která je například u nás podporována dotacemi, uvalila místní vláda naopak daň. Máme se na něco takového připravit i v Česku?



VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: Jiří R. (se souhlasem)

Paradoxy vládnou světem

Možná si při návštěvě jižního pobřeží Španělska kladete otázku, jak je možné, že je zde na střechách tak málo fotovoltaiky, když zde v podstatě permanentně svítí? Pokud se fotovoltaika vyplatí i u nás, tak zde se přece musí vyplatit o to víc. Odpověď se skrývá v detailu, který běžný turista nezná. Dozví se to až od místních. Důvodem je zdanění fotovoltaiky, se kterým přišla vláda před několika lety. Vyvolalo mezi lidmi natolik negativní postoj vůči této technologii, že zájem o instalaci prudce opadl.

Někde se ty peníze brát musí

Mít ostrovní systém a vyrábět si elektřinu vlastní cestou je samozřejmě skvělá věc. Problém ale je, že ve chvíli, kdy se vymaníme ze systému a staneme se ostrovní oddělenou jednotkou, je pro stát de facto nemožné získávat příjmy za naši činnost ve formě daně. Daň, ať už spotřební nebo z přidané hodnoty, nás provází na každém kroku. Soběstačnost je ale právě největším nepřítelem pro zdanění. Co s tím bude stát dělat? Ve Španělsku si to vláda uvědomila už před mnoha lety a zareagovala naprosto jednoduchým, až primitivním způsobem. Zdanila lidem fotovoltaiky s výkonem nad 10 kWp. To by tak hrálo, aby si někdo sám vyráběl elektřinu a vůbec u toho nebyl zapojen do systému, který má stát pod kontrolou. Toto rozhodnutí však vyvolalo velkou vlnu nevole a situace zašla až tak daleko, že někdy kolem roku 2018 vláda ustoupila tlaku společnosti a tuto daň zrušila. Nedůvěra však mezi lidmi zůstává a obavy ze znovuzavedení podobné zátěže zpomalila rozvoj obnovitelných zdrojů v této zemi.

Slunce, které svítí ladem

Otázkou je, zda v dnešní době hrozí podobný scénář v jiných státech. Faktem ale zůstává, jak již bylo zmíněno, že ve chvíli, kdy velké množství lidí přejde na obnovitelné zdroje energie ve formě samovýroby, stát bude muset nějakým způsobem reagovat na výpadky příjmů z daní. To je prostě holý fakt. Stejnou situaci je nutné očekávat i ve smyslu elektromobility. V případě, kdy si pořídíme elektromobil a fotovoltaiku s bateriovým systémem, můžeme se stát v podstatě zcela nezávislí na systému a jezdit zcela zadarmo. Cena fotovoltaiky navíc v poslední době značně klesla a dá se na internetu pořídit i za velmi lidové, jak ukazuje cenové srovnání zde. Zde se však zapomíná na fakt, že nafta a benzín, tedy staré tradiční pohonné hmoty, jsou zatíženy spotřební daní. Ta činí přibližně 10 korun za litr. To není při dnešních cenách pohonných hmot zrovna málo. Tato částka pak je velmi žádoucím příjmem do státního rozpočtu. Ve chvíli, kdy místo na naftu či benzín jezdíme elektromobilem, který si nabíjíme doma z fotovoltaiky, takovou daň platit nemusíme.

Stát přijde na buben

Jednoho dne bude muset stát na tuto situaci reagovat. Ve chvíli, kdy nikdo nebude již jezdit na benzín a naftu, což se vzhledem k rychlosti rozvoje elektromobility ve světe stane již v horizontu několika let, stát bude muset řešit, jak nahradit výpadek příjmů ze spotřební daně. Výpočet je v tomto případě poměrně jednoduchý a pro představu si jej můžeme již nyní udělat. Co na tom, že elektromobil při přepočtu na fosilní paliva spotřebuje na sto kilometrů přibližně jen něco kolem jednoho nebo dvou litrů benzínu. Pokud bude stát chtít zůstat na svém, bude muset počítat s původními nehospodárnými hodnotami, které vykazovaly spalovací motory, tedy dejme tomu kolem 7 litrů na sto kilometrů. Spotřební daň na sto kilometrů tedy činí přibližně 70 korun, tedy 70 haléřů na kilometr jízdy. To je částka, kterou by po nás měl stát požadovat za každý ujetý kilometr elektromobilem, pokud jej nabíjíme z fotovoltaiky. Jak to bude doopravdy, to se samozřejmě necháme překvapit. I pokud by měla tato situace nastat, pořád budeme jezdit za čtvrtinovou cenu, než nyní. Lze však také optimisticky doufat, že stát raději najde cesty, jak snížit své provozní náklady a výdaje a budeme schopni se bez spotřební daně z fosilních paliv obejít.

P.S. Řešíte stavbu domu, možnosti větrání a vytápění? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 24. ledna – 2. února 2025. Vstupenku si lze stáhnout ZDARMA již nyní na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován). Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.

SDÍLET ČLÁNEK

Vydáno dne:
15.01.2025

Photocredit: Jiří R. (se souhlasem)
Zdroj: Sunhero, Solarinspain

1

Fotovoltaika se některým majitelům přestává vyplácet
Na první pohled to vypadá jako zázračný způsob, jak si vyrobit vlastní elektřinu a ještě si u toho přivydělat nějakou tu korunu.

Majitelům fotovoltaik může kdokoli na dálku zničit spotřebiče. Obvykle stačí jen znát e-mail majitele
Nemusíte být žádný vyhlášený počítačový expert. Na to, abyste sousedovi odpálili televizi, stačí často jen pár jednoduchých kroků, které zvládne každý.

Majitelé fotovoltaik mohou mít nyní levnější elektřinu, i když jim nesvítí
Máte na střeše fotovoltaiku a je vám smutno při pohledu na její výkon v posledních dnech? Ano, faktem je, že moc nesvítí a fotovoltaické panely generují menší množství elektřiny, než bychom od nich čekali.