Historie garáží: Vznikly kvůli zápachu koní, součástí domů se staly po válce
Garáže slouží především jako bezpečné místo pro zaparkování vozu, čím dál častěji zde však uživatelé skladují i například kola, lyže a řady dalších věcí, které by v domě či bytě zbytečně zabíraly místo. Tradují se i historky o množství úspěšných hudebních uskupení a světoznámých společností, které spatřily světlo světa právě v garážích. Málokdo ovšem ví, kdy a proč se tato část domu stala jeho nepostradatelnou součástí. Jaká je tedy historie garáží a jak daleko sahá?
Luxusní vozy páchly zvířaty
Historie garáží se datuje asi sto padesát let zpět, jejich přímým předchůdcem byla stodola či stáj. Ještě před nástupem aut totiž lidé nejprve potřebovali někde bezpečně schovat kočáry a povozy. Ty byly často otevřené, dřevěné, a tudíž náchylnější k poškození za deště či mrazu. Velký zlom nastal až s příchodem prvních automobilů. Majitelé těchto motorizovaných kočárů totiž museli řešit, že jejich vozy, které byly ve své době považovány za luxusní, páchnou zvířaty. Na přelomu devatenáctého a dvacátého století se proto stále častěji začaly objevovat stavby určené pouze pro uschování aut.
Fotogalerie:
Kdy vznikl název „garáž“?
Garážím se začalo dařit zejména ve Spojených státech. Ačkoliv začátkem 20. století se jim ještě stále neříkalo garáž. Tento název odvozený z francouzského garer (v překladu chránit či poskytnout přístřešek) zlidověl až s postupem let. Právě 20. léta přitom pro garáže byla svým způsobem zlomová. Ve Spojených státech byly totiž přijaty zákony, díky kterým došlo k výrazné modernizaci silnic a dálnic. Výrazně tak rostl počet aut a s tím i garáží, zprvu zejména veřejných, které si lidé mohli pronajmout.
Dřevěný domeček pro babičku přestavěli ze staré garáže
Garáže nebývaly součástí domu
V meziválečných letech se však majitelé aut čím dál častěji uchylovali k výstavbě samostatné garáže na vlastním pozemku poblíž svého obydlí. Garáže nebývaly součástí domu, uživatelé se je ale snažili alespoň sladit do stejných barev. Pevnou součástí domu se začaly stávat zejména v USA na přelomu 40. a 50. let, v Česku o tomto trendu můžeme hovořit až od porevolučních let.
Garáže se zmenšovaly, a pak zase zvětšovaly
Důležitá byla i velikost těchto částí domů, která se odvíjela od rozměrů vozů. Ty bývaly zprvu větší, postupem času tak docházelo ke zmenšování garáží. S pořizováním více automobilů do jedné rodiny se však trend následně opět stočil opačným směrem. Dnes se podle odborníků doporučují rozměry 3 x 6 metrů pro jedno auto. Kromě parkování vozů či motocyklů přitom tento prostor v současnosti slouží i k jiným účelům. V českém prostředí nejčastěji jako dílna, sklad jízdních kol či lyží. Objevují se však i případy, kdy je garáž využívána jako místnost navíc, například ke sledování televize.
Experimenty s garážovými vraty
Obzvláště rychlým vývojem a řadou inovací prošla také garážová vrata. Ta byla původně stavěna stejně jako vrata od stodol. Dvoukřídlé dveře se otevíraly do stran a obvykle byly zhotoveny ze dřeva. Kvůli nepraktičnosti tohoto řešení, které vyžadovalo dostatek prostoru v okolí garáže, se postupně přešlo k používání výklopné varianty. Dříve byla i u nás populární plechová výklopná vrata. Na řadě starých garáží je ještě vidíme i dnes, zájem o ně už ale prakticky není.
Ve Spojených státech ve dvacátých letech dvacátého století experimentovali i s rozdělením vrat do sekcí a zasouváním přes roh do jedné ze stran budovy. Největší ohlas měl ovšem vynález C. G. Johnsona z roku 1921. Přišel totiž se zasouváním vrat nad hlavu. Využil tak nejen prostor pod stropem, ale poskytl tím i dokonalé řešení zejména majitelům malých garáží s nízkým stropem. Jednalo se typově o velmi podobné řešení současnému sekčnímu typu vrat, který se v Česku v současnosti těší největší oblibě. Alternativou k němu je i posuvná varianta, u které vrata zajíždí do boku garáže.
Roste zájem o netradiční materiály i chytrá řešení
Postupných změn se dočkaly i využívané materiály. Dřevo používané pro vrata od stodol postupně nahradil plech, motiv dřeva však nevymizel. Začal se totiž lisovat právě do plechu. Uživatelé byli do té doby zvyklí na tři základní barvy – bílou, modrou a černou. Díky imitaci dřeva si však mohli sladit vzhled garáže s rámy oken. Tento trend trval asi patnáct let, v současnosti jsou populární zejména odstíny šedé a antracitové. Za kolik lze aktuálně pořídit garáž či garážové stání pro vaše auto? Srovnejte si ceny od různých výrobců zde.
Úspěchu elektrického ovládání se vynálezce nedožil
Postupným vývojem prošlo také ovládání garáží. V dnešní době již standardně dostane každý uživatel k vratům i dálkový ovladač. Vůbec první elektrický ovladač přitom spatřil světlo světa už v roce 1926. Na svědomí ho měl již zmíněný Američan C. G. Johnson, rozmachu se tento typ dočkal až v 70. letech, a to zejména v zámoří. Česko mělo v tomto ohledu zhruba dvacet let zpoždění. V současnosti je však možné dálkové ovládání posunout ještě dál prostřednictvím připojení garážových vrat k systému takzvané chytré domácnosti. Tu pak může uživatel prakticky celou ovládat například pomocí chytrého telefonu.
P.S. Vybavujete interiér ve Vašem domě či bytě? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 24. ledna – 2. února 2025. Vstupenku si lze stáhnout ZDARMA již nyní na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován). Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.
SDÍLET ČLÁNEKAutor:
Ing. Petra Srncová
Vydáno dne:
06.06.2019
Photocredit: Lomax
Garážové stání svépomocí: montážní návod a projekt ke stažení
Zvažujete u vašeho domu garážové stání pro své auto? Postavte si ho svépomocí. Dáme vám podrobný montážní návod včetěn výkresové dokuemntace ke stažení zdarma.
Garážová vrata – porovnání cen
Jaké mají ne/výhody, vlastnosti a kolik stojí garážová vrata? Povíme si v článku.
I za historickou fasádou se může skrývat moderní bydlení
Řadový dvojdomek z 19. století přestavěli po svém. Prohlédněte si dům, který za cihlovou fasádou ukrývá moderní minimalismus.
Dřevo v hlavní roli: záchrana památkově chráněné stavby
Jak smysluplně zmodernizovat historickou stavbu? Správný recept nám dnes prozradí norští architekti. Budeme potřebovat dřevo a cit.
Brazilský dům pro návštěvy, který vznikal netypickým způsobem
Tento brazilský domek pro návštěvy je ukázkou toho, že i ve velkém tropickém vedru dokáží šikovní architekti zvládnout jakoukoli situaci a přijít s kvalitním řešením.
Dřevěný domeček pro babičku přestavěli ze staré garáže
Třiapadesát metrů čtverečních v příjemně světlém jednoúrovňovém prostoru a k tomu vysoké stropy. Těžko uvěřit, že tohle byla obyčejná garáž.
Chytrá dřevěná fasáda, která dokonale ochrání domek na venkově
Fasáda nemusí být jen vizitkou a ozdobou domu. Tato fasáda z Portugalska vytváří i ochranný plášť, který propojuje celé stavení. Prohlédněte si ji.
Dům postavený z bývalé garáže v západním Londýně vás okouzlí
Jak může vypadat dům postavený místo bývalé garáže? My můžeme tvrdit, že báječně. Zkuste se o tom přesvědčit i vy v našem článku.
Návrh a realizace dřevěné garáže na auta s obytným podkrovím – návod, jak na to
Mít vlastní garáž je snem mnoha motoristů. V dnešním článku jsme se zaměřili na garáže ze dřeva včetně návrhu i možností provedení. Načerpejte rady i inspiraci.
Garážové stání u domu – různé typy a inspirace, ukázkový postup výstavby
V dnešním článku se zaměříme na garážové stání pro auto řešené formou dřevěné konstrukce. Máme pro vás taky spoustu inspirace na různé typy garážových stání pro vaše auto.
SOUVISEJÍCÍ TÉMATA
- Interiérové dveře
- Vchodové dveře
- Bezpečnostní dveře
- Posuvné dveře
- Vchodové dveře plastové
- Venkovní dveře
- Bezpečnostní dveře do bytu
- Protipožární dveře
- Balkonové dveře
UŽITEČNÉ
NOVINKY E-MAILEM ZDARMA
Přihlaste se k odběru a dostávejte nejžhavější novinky: