HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
NÁSTROJE ▸

„Občas na nás firmy tlačí, ale vždy stojíme na straně čtenáře,“ prozrazuje odborný redaktor

Pravda občas bolí. Rčení, které asi nejlépe vystihuje analytickou redakční práci portálu Dřevostavitel. Informace, které nejsou na objednávku a jsou koncipovány především tak, aby sloužily lidem. Nemusí se líbit každému. Přesto si díky tomu portál získal za 14 let své existence velkou oblíbenost a stal se nejčtenějším českým mediem o stavbě, bydlení a vytápění. Mnohé informace přináší jako první, některé dokonce ve velkém předstihu. A v mnohém jde proti proudu. Vždy je však konzistentní a nestranný. Kde redakce získává zákulisní informace? Jak rozpoznává pravdu od skryté reklamy? Vyvíjí někdo na redakci nátlak? To vše jsme se dozvěděli v dnešním rozhovoru přímo s technickým redaktorem Dřevostavitele.



i Foto: Jan H. (se souhlasem)

Jak jsi se vlastně dostal k práci technického redaktora?

Vznikalo to postupně, člověk se pohybuje v oboru stavebnictví a baví se s různými lidmi a jak plyne čas najednou zjistí, že už o tom něco ví. Zaujalo mě, jak moc se rozchází to, co se lidem vykládá v mediích s tím, co pak slýchám v kuloárech od lidí, kteří se v tom oboru skutečně pohybují. A to jak přímo stavba bydlení, tak v poslední době hlavně co se týče topných systémů. Proto jsem se na to víc zaměřil.

Můžeš být konkrétnější?

Dnešní mediální svět je velice nepřehledný. Napsat si může na internet každý kdo chce co chce. Většina toho, co se dnes šíří po internetu jsou v podstatě jen reklamní sdělení různých zájmových skupin, ať už přímo firem nebo různých asociací. Některé věci, na které narazím, na mě působí tak, že jsou vytvořeny jen za účelem přilákání pozornosti, bez ohledu na to, zda jsou pravda nebo ne.

Jak tedy získáváš informace, aby byly důvěryhodné?

Kombinuju více zdrojů. V první řadě se podívám, co k danému tématu říkají oficiální státní instituce, abych věděl, jaký je k tomu postoj v tomto směru. A pak se ptám odborníků. Ale pozor, nikoli odborníků přímo na dané téma, ale odborníků, kteří se tématu dotýkají bokem, ale nejsou v něm přímo angažovaní.

Tomu nerozumím

Dám příklad. Představ si, že chceme udělat analýzu na topné systémy. Kupříkladu chceme srovnat plynový kotel, tepelné čerpadlo a kamna na dřevo. No tak v tento moment bych mohl oslovit výrobce čerpadel, výrobce kamen a kotlů. Kdybych tohle udělal, tak každý tento výrobce nebo prodejce mi navykládá své vlastní pravdy a často ještě pomluví toho druhého. Tak to prostě chodí. A já to neberu nějak negativně. Rozumím tomu, že když někdo prodává nějakou technologii, tak za ní kope a fandí jí a upřímně jí věří. A dost si pak tu realitu ohýbá ve svůj prospěch. Proto s nimi v tu chvíli nemluvím. Jdu jinam.

Kam?

V tomhle případě se jdu zeptat třeba odborníků ze stavebních firem. Vím, že o tom něco ví, protože za svou karieru namontovali do rodinných domů nemalé množství technologií, kam vytápění spadá. A současně vím, že je jim úplně jedno co tam budou montovat, jestli to bude tepelné čerpadlo, plynový kotel a nebo zmíněné kamna na dřevo, což jsem uvedl jako příklad. Oni mi řeknou, jaký je jejich pohled a reálná zkušenost i jakou mají zpětnou vazbu od lidí, co tam pak bydlí. To si pak ověřím na více místech a získané informace dám dohromady. Je to taková jednoduchá ale velmi funkční strategie. K věci se zkrátka vyjádří někdo kdo se v tom vyzná a má kompetence, ale současně nijak neprofituje na tom, když něco z toho jakoby podpoří nebo nepodpoří.

To zní jako super strategie

A funguje to. Díky tomu se nám daří dodávat čtenářům vyvážené a pravdivé informace. Děláme to už dlouhodobě. Co vím, tak se tomu věnuje Dřevostavitel už více než 10 let a mnoho věcí, na které dlouhodobě poukazuje se s odstupem času ukazují, že byly pravdivé. Ať už se to týká typicky právě zmíněných topných systémů a nebo třeba v poslední době trhu s energiemi. Každý si mohl všimnout, jak se v mediích stále objevují varování, že elektřina a plyn půjdou nahoru a že si lidé mají fixovat cenu. Tušili jsme, že tomu tak není a že ty zprávy jsou, jak to říct, zkrátka napsány tak aby hrály do not nějaké konkrétní zájmové skupině, nikoli lidem. A tak jsme neustále upozorňovali, že je dobré vyčkat, že cena ještě poklesne. A tak se i stalo. Několikrát pak cena ještě klesla. Kdo nás dlouhodobě sleduje ví, že jsme konzistentní.

Z čeho je to pak ale financováno?

Ve chvíli, kdy nemáme peníze z PR článků (reklamní sdělení napsaná tak, aby vypadala jako reálné články - pozn. red.) tak zbývá jen příjem z přiznané reklamy. To jsou ty různé boxy a bannery, které jsou u nás vidět. Občas nám lidé říkají, že je u nás reklamy moc a já s nimi souhlasím. Na druhou stranu se tím moc neodlišujeme od ostatních médií. Když se podíváte kamkoli jinam i na jiné seriózní plátky, tak uvidíte stejnou porci reklamy. A za druhé jsme v našem oboru stavby a bydlení možná jediné medium v česku, nebo alespoň nevím o žádném jiném, které zkrátka vydává jen a pouze nezávislé redakční články. U nás se nedá koupit zmíněný PR článek. Nejde u nás vydat něco, co se tváří jako článek a přitom to je vlastně reklama. Tuto možnost jsme nikdy nenabízeli a ani nabízet nechystáme. Právě díky tomu jsme si totiž u čtenářů získali důvěru. Proto za vším, co napíšeme, si zkrátka stojíme.

To je důvod proč na Dřevostaviteli nejsou PR články?

Ano, hlavní důvod. Jde také o to, že jinak z čtenářů děláš hlupáky. Pak se jeden den píše o tom že nejlepší okna jsou dřevěná a druhý den o tom, že nejlepší okna jsou plastová. A to jen proto, že jeden si to objednal ten a druhý den zas tamten, tak jsi nedůvěryhodný a lidé z toho nic nemají. Proto je důležité vždy stát na straně čtenáře. To je naše mantra a základ všeho. Ten, komu musí sloužit naše informace, není nikdo jiný než čtenář. A přes to prostě nejede vlak. Dost nám to ale pomáhá v práci. Máme pevný bod.

Tlačí na vás nějaké zájmové skupiny?

Občas ano, ale obvykle si to snadno vysvětlíme. Jde o to, že vše co publikujme, má pevnou oporu v realitě. Občas naše informace mohou vypadat netradičně, protože se odchylují od toho, co publikuje „zbytek světa“, ale všichni kdo se v oboru pohybují jednoduše ví, že je to pravda, takže nám to nemají jak rozporovat. Ani ti, kteří z toho třeba v danou chvíli nevyjdou úplně ideálně. Snažíme se držet objektivitu co to jen jde. Občas se samozřejmě někdo snaží nám zaplatit a vnutit nám, abychom publikovali nějaké myšlenky, které nám podsune. To však vždy zamítneme. Redakce je od tohoto úplně izolovaná a odstíněná od těchto vlivů.

Co redakční návštěvy v postavených dřevostavbách, jak ty probíhají?

Vcelku jednoduše, získáme kontakt na někoho kdo bydlí v hotovém domě a když je ochotný nechat se navštívit redakcí, tak to uděláme a navštívíme jej. Tohle je docela zábavná situace, protože ti lidé jsou často tak nadšení z jejich nového domova, že jejich komentáře musíme mírnit a někdy i vyškrtávat. I tak to často vypadá jak reklamní článek a lidé nás pak obviňují že je to tendenční. Ale není to tak, my se často lidí i na sílu musíme ptát, co by udělali jinak, co bylo špatně a tak podobně. Abychom z nich dostali také něco negativního. Chceme, aby to nebylo tak jednostranné a aby čtenář viděl fakt do hloubky. Dřevostavitele dnes čtou miliony lidí měsíčně a patří mezi 100 nejnavštěvovanějších webů v Česku. Takže ten dosah je velký a to je i odpovědnost. Je potřeba to tak brát.

Komunikujete s politiky?

Snažíme se spíš jen pokud je to v něčem opravdu zajímavé a pokud máme k danému politikovi důvěru, to znamená, že z něj dokážeme dostat pravdivé informace. Když se řešil nový stavební zákon, který měl teprve vstoupit v účinnost, tak bylo mnoho obav. Měli jsme je také. Proto jsme zavolali Ivanu Bartošovi a hodinu si s ním povídali, aby nám k tomu řekl víc. Musím uznat, že už je to profesionální politik a tak trochu kličkoval v odpovědích. Vedle toho ale když jsme dělali rozhovor třeba s hejtmanem Grolichem, tak to bylo na pohodu, protože jsme se bavili o tom, jak bydlí. On totiž bydlí v dřevostavbě a to nám nemohlo uniknout.

Když jsme u toho stavebního zákona, jaká je vlastně situace z tvého pohledu?

Je to dost zmatené a přijde mi to tak nějak od všeho trochu. Ten systém opravdu zjevně nefunguje na sto procent. Ale současně jsme zjistili, že mnozí úředníci na něj nadávají a přitom se tam ještě ani nepřihlásili. Dále pak tu jsou firmy a to vám jedna stavební firma řekne že kvůli digitálnímu stavebnímu řízení nemůže stavět a zase druhá vám řekne, že není žádný problém, že se pro ně nic nezměnilo a v pohodě staví dál. Ono to je dost kraj od kraje a tedy asi záleží prostě na tom, jestli úředník chce pomáhat nebo naopak chce novoty odmítat a sabotovat je. Takže bych to nesváděl na ten systém a myslím, že z Bartoše si udělali obětního beránka. Úředníci mají svoje zaběhlé procesy a neradi se učí nové věci. S úřady jsme také komunikovali a ptali se a obecně to nebyla taková katastrofa jak to vydávala ostatní media.

Čím si to vysvětluješ?

Některá media si nedávají moc práce s tím, aby šli k informaci oklikou. Někdo jim něco nakuká, nebo jim do mejlu přijde tisková zpráva, tak to vydají jako fakt. Ono jít do terénu a ptát se těch lidí jak je to doopravdy, zavolat někam, prověřovat si to do kříže a tak dále, to je náročné. Takže čtenář často čte nějaké zprávy a ani neví, že to je v podstatě jen názor nějaké zájmové skupiny, která to takhle někam poslala někomu do redakce. Snažíme se vždy hledat jak je to doopravdy, protože jedině to naplňuje naše heslo, že stojíme na straně čtenáře. Nemá cenu nic ohýbat ani na jednu ani na druhou stranu.

Co chystáte do budoucna?

Chceme pokračovat v analytické činnosti, ukázalo se, že to baví lidi hodně. A pak také objasňovat nejasnosti. Mnohé se těžko chápe laikům, tak tam se snažíme v komunikaci s odborníky pochopit, o co přesně jde a to pak lidem vysvětlovat jejich jazykem. Dále pak věc, která nás opravdu baví, tak je vyvracení desinformací. Vezmi si třeba kolikrát se na internetu lidé už všude možně dočetli, že se na ně chystá zákaz topení dřevem. Přitom nic takového se nechystá. Proto jsme se snažili toto vysvětlit a vždy kvalitně argumentačně podložit. Není to jednoduché, ale podstatné je, aby lidé věděli, jak jsou na tom a aby nepanikařili. Už tak je ve společnosti nálada docela napjatá a nechceme přilévat olej do ohně. Takže se snažíme vždy na věci najít to pozitivní. A to bych rád dělal i nadále.

Tak ať se daří, díky za rozhovor.

Díky.

P.S. Hledáte inspiraci pro Vaše bydlení? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 24. ledna – 2. února 2025. Vstupenku si lze stáhnout ZDARMA již nyní na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován). Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.

SDÍLET ČLÁNEK

Vydáno dne:
23.12.2024

Photocredit: Jan H. (se souhlasem)

2

Nová pokuta pro majitele fotovoltaik připomněla nebezpečí čerpání dotací
Neber dotace, neber dotace, nebo se z toho jednou... Tak nějak bychom mohli začít. Parafrází na hlášku ze známého českého filmu v podání Ladislava Smoljaka.

Blíží se zákaz kotlů všech emisních tříd? Ministerstvo vypsalo nové dotace
V poslední době se začala šířit obava, že budou zakázány kotle 3. a vyšší emisní třídy. Rozvířilo ji samotné ministerstvo.