Českou technologii na výrobu silnic používají v Německu. U nás o ni zájem není
Některé inovace jsou neprávem přehlíženy. Krásnou ukázkou toho může být vcelku obyčejná dlažba, po které denně chodíte do práce nebo na které parkujete své auto. Zatravňovací dlažby se ukazují jako efektivní alternativa k dnes hodně využívané zámkové dlažbě. Jejich výhody jsou v rychlosti realizace, ceně a v neposlední řadě i ve zvýšení propustnosti vody. Na západě začali tuto technologii využívat už před 25 lety na tvorbu chodníků. Teprve nedávný experiment ale ukázal, že její uplatnění může být mnohem širší.
25letý náskok západu. Propustné povrchy jsou běžné řešení
Zajímavou ukázku, jak se z dočasného řešení může stát trvalé, představuje příklad z Mnichova. Při rekonstrukci magistrály v roce 2018 se město rozhodlo místo běžně užívané zámkové dlažby zvolit trochu jiné řešení. Zatravňovací dlažbu, vodopropustný povrch, který měl být původně použitý pouze pro pochozí chodníky, se rozhodli využít i jako povrch frekventované městské silnice. Důvodem bylo urychlení celé rekonstrukce kvůli dočasnému zprovoznění dopravního uzlu.
Toto „krajní“ řešení mělo být pouze dočasné a po pár měsících mělo být nahrazeno běžným silničním povrchem. Výměna ale nakonec nebyla nutná a po více než pěti letech je zatravňovací dlažba stále na svém místě. I přes každodenní frekventovaný provoz nejeví cesta sebemenší známky poškození a současně dokáže lépe propouštět vodu při přívalových deštích. Průběžné měření navíc ukázalo, že se v průběhu letních měsíců vozovka nepřehřívá tolik jako běžný asfalt nebo zámková dlažba.
Na první pohled se může zdát, že se jedná o přelomové řešení. Rychlá instalace, minimální opotřebení, nižší teplota povrchu při letních vedrech a lepší propustnost vody. Opak je však pravdou. Na západě se tyto propustné povrchy používají už více než 25 let.
Nová a levná metoda zpevňování svahu nahrazuje gabiony i betonové a kamenné zídky
Zatravňovací dlažba – povrch, který je neprávem opomíjen
Zatravňovací dlaždice, o kterých je zde řeč, nejsou ty staré známé betonové bloky s mřížkami. Jedná se o lehkou, ale přitom pevnou dlažbu vyrobenou z recyklovaných materiálů. Její základní charakteristikou je, že dokáže propouštět vodu zpět do země, a to znatelně rychleji než klasická zámkovka. Lepší než slova je v tomto případě důkaz v podobě videa na konci tohoto článku.
Komůrky, ze kterých je dlaždice tvořena, je možné vyplnit hlínou a následně osadit trávou. Zároveň je možné do některých typů instalovat i betonové bloky zámkové dlažby, a vytvářet tak kombinované povrchy. Zatravňovací dlažby jsou uzpůsobeny i pro velké zatížení a po jejich povrchu mohou jezdit i automobily o hmotnosti 40 tun. Nicméně aby mohl být tento povrch využíván pro takové zatížení, musí mít správně připravené podloží.
Jediné omezení pro použití zatravňovací dlažby je svažitost terénu a rychlost jízdy po ní. Běžně se používá pro povrchy s plánovanou maximální rychlostí 30 km/h a pro svahy se sklonem do 10 %. Po konzultaci s odborníky je možné ji využít až do maximálních rychlostí 50 km/h a pro svahy s vyšší strmostí. Přední výhodou ve srovnání s běžnou zámkovou dlažbou je jednoduchost a rychlost, s jakou lze zatravňovací dlažbu instalovat.
Návod na instalaci zatravňovací dlažby
Protože je zatravňovací dlažba vyrobena z recyklovaných materiálů, je lehká a snadno se pokládá. Pokládku usnadňuje i zámkový systém spojující jednotlivé dlaždice mezi sebou. Existují tři typy plánovaného zatížení, podle něhož se volí výše podkladových materiálů:
- zatížení chodci a osobními automobily do 3,5 tuny,
- zatížení osobními automobily a příležitostně i nákladními automobily do 20 tun,
- časté zatížení nákladními automobily do 40 tun.
Jak celý proces pokládky zatravňovací dlažby probíhá v případě instalace ve vjezdu, je krok za krokem znázorněno zde.
1. Odstranění svrchní vrstvy půdy
Nejprve je potřeba odstranit svrchní vrstvu půdy (skrývku). Pro povrch s plánovaným zatížením pouze chodci a vozidly do 3,5 t stačí odstranit cca 10 cm svrchní půdy a poté přejít k pokládce. Pokud se jedná o povrch s plánovaným zatížením i nákladními automobily, je třeba odstranit 25–40 cm svrchní vrstvy půdy podle plánované zátěže.
2. Hutnění
Hutnění ovlivňuje vodopropustnost zatravňovací dlažby. Proto je nutné se vyhnout nadměrnému hutnění půdy a rozdrcení zrn materiálu. Pro nerostné podkladní vrstvy se doporučuje používat střední až těžké vibrační desky a pro vrstvu živné půdy, tvořící základ vegetace, by měly být používány lehčí válce.
3. Základní vodopropustná štěrková vrstva při zatížení nákladními vozidly
Podkladová vrstva ze štěrku odolnému vůči mrazu a rozdrcení se dělá v tloušťce 15–30 cm podle míry plánovaného zatížení nákladními automobily. Pokud se jedná o povrch s plánovaným zatížením pouze osobními automobily, není třeba tuto základní vrstvu vůbec nanášet.
4. Podkladové vrstvy podle únosnosti
Před pokládkou samotných dlaždic je potřeba na povrch nanést podkladovou vrstvu štěrku o frakci 2/5 v tloušťce 10–30 cm podle plánovaného zatížení.
5. Pokládka
Zatravňovací dlažba se zpravidla pokládá napříč směru pojezdu vozidel. Nejprve se po okrajích umístí latě pro vytvoření dilatačních spár. Samotné dlaždice se poté pokládají beze spár přímo k sobě. Po jejich položení se povrch zhutní gumovou vibrační deskou.
6. Zasypání/výplň komůrek
Na závěr lze tento nový typ zatravňovací dlažby buď zasypat zeminou s vysokým podílem humusu, do kterého jsou přidána travní semena, nebo prostor pro zatravnění vyplnit betonovými kostkami, aniž by se omezila propustnost samotných dlaždic.
Jak celý proces pokládky zatravňovací dlažby probíhá, je znázorněno krok za krokem zde.
Výhody zatravňovací dlažby aneb instalace 10 m2 za pouhou hodinu
Přestože je pořizovací cena těchto zatravňovacích dlaždic vyšší než cena běžné zámkové dlažby, v celkovém součtu vyjde levněji. Hlavním důvodem jsou minimální terénní úpravy, které s jejich pokládkou souvisí. Pro uzpůsobení terénu není nutné kopat tak hluboko nebo používat více frakcí podkladního štěrku, a především u velkých ploch není potřeba řešit odvodnění formou kanalizace. Nízká hmotnost jednotlivých dlaždic a zámkové spoje mezi nimi umožňují velmi snadnou a rychlou pokládku a snadnou manipulaci. O zkušenosti s instalací zatravňovací dlažby se s námi podělil kutil Ondřej, který si na toto téma udělal i podrobnou rešerši. Jeho cenové srovnání realizace vjezdu pro auto se zatravňovací dlažbou a se zámkovou dlažbou si můžete prohlédnout v dřívějším článku:
Využití zatravňovací dlažby v Česku? Nesmyslně byrokratický problém
Odpovědí na otázku, proč nejsou vodopropustné povrchy typu zatravňovací dlažba využívány v rámci veřejných prostor, je byrokracie. České normy a schvalovací procesy veřejných zakázek jsou zkrátka komplikované. Donedávna tyto typy povrchů nesplňovaly potřebnou certifikaci a každý orgán vyjadřující se k využití těchto materiálů v rámci veřejných prostranství zaujímá jiné stanovisko. Přestože je Česko státem Evropské unie stejně jako Německo, a převzít zde platnou normu či certifikaci by tak neměl být problém, opak je pravdou. To, co už bylo jednou testováno na západě, se u nás musí zkoušet znovu. Celé toto opětovné objevování kola nejen oddaluje uplatnění v praxi, ale rovněž stojí nemalé peníze.
P.S. Chcete vědět, kde se dá na rozpočtu výstavby domu ušetřit a naopak kde má cenu neškudlit? Navštivte online stavební veletrh Veleton, který se uskuteční 24. ledna – 2. února 2025. Vstupenku si lze stáhnout ZDARMA již nyní na tomto odkazu (počet vstupenek je limitován). Těšit se můžete na množství inspirace, živých přednášek, konzultací s odborníky i slevové vouchery.
SDÍLET ČLÁNEKAutor:
Ing. Štěpánka Kadlecová
Redaktorka Dřevostavitele
Vydáno dne:
16.10.2023
Photocredit: Ondřej P. (se souhlasem)
Zatravňovací dlažba: Kde ji použít a jaké má výhody
Zatravňovací dlažba je řešením pro zpevnění venkovní plochy. Zároveň zatravňovací dlažba umožní prorůstání trávy, takže na pohled působí zcela nenápadně.
Nová a levná metoda zpevňování svahu nahrazuje gabiony i betonové a kamenné zídky
Zpevňování svahů novou metodou pomocí vegetačních pytlů je levnou alternativou ke gabionům a betonovým zídkám. Instalaci zvládnete svépomocí.
Zámkovou dlažbu nahradil kutil zatravňovací dlažbou. „Za méně peněz mám lepší řešení,“ hodnotí rozhodnutí
Chcete si položit dlažbu rychleji a levněji? Zapomeňte na klasickou zámkovku a zkuste systém, který Němci používají již desítky let.
Levná alternativa falcovaných střech nahrazuje tradiční krytinu
Existuje alternativa k falcovaným střechám, která je levnější a jednodušší? Samozřejmě. Přečtěte si, jak se při její montáži vyhnout chybám.
Ztracené bednění nahradil Jiří lepším systémem. Poradil si i s jílovitým podložím
Po 13 měsících manželé z Plzeňska konečně našli vhodný pozemek. Neměli však tušení o jeho skutečném stavu.
Tradiční sklepy nahrazuje nová alternativa. Důvodem je cena i rychlost výstavby
Prefabrikované sklepy jsou odolné vůči vlhkosti a cenově příznivější než klasické zděné sklepy. Jaké další výhody má jejich pořízení?
NEJHLEDANĚJŠÍ DOMY
- Bungalovy do L
- Bungalovy inspirace
- Bungalovy na klíč
- Dřevostavby bungalovy
- Dřevostavby do 1,5mil
- Dřevostavby na klíč
- Moderní domy
- Modulové domy
- Montované domy na klíč
- Projekty bungalovů
- Rodinné domy na klíč
- Roubenky na klíč
- Sruby na klíč
- Tiny house
UŽITEČNÉ
NOVINKY E-MAILEM ZDARMA
Přihlaste se k odběru a dostávejte nejžhavější novinky: