HLEDEJ


ČLÁNKY ▸
KATALOG DOMŮ
FIRMY ▸
OSTATNÍ ▸

V covidu vyvořili platformu, která zdarma pomohla tisícům lidí ušetřit na stavbě, bydlení i vytápění

Psal se rok 2020. Celé Česko bylo zahaleno tvrdým lockdownem. Akce se rušily jedna za druhou a do podvědomí lidí vnikala stále větší skepse až frustrace. Jedním z mála, kteří se rozhodli místo rezignovaného čekání něco skutečného udělat, patří i Petr Novák, spoluzakladatel projektu Veleton. Jeho cílem bylo vytvořit online platformu, ve které by se mohli setkat odborníci ze světa stavby, bydlení a vytápění s lidmi, kteří některé z těchto témat řeší a potřebují ověřené a důvěryhodné informace. Protože co si budeme povídat, na internetu se toho píše hodně, ale ne vše pochází z pera renomovaných odborníků.



VÍCE FOTOGRAFIÍ V GALERII »
i Foto: © Dřevostavitel

Jak vlastně přišel takový nápad?

Seděli jsme všichni v kanceláři a sledovali, jak se ruší akce jedna za druhou. Nejvíc nás trápilo, že se ruší veletrhy, na které vždy chodily tisíce lidí, kteří řešili něco z bydlení, rekonstrukce, vytápění a tak podobně. To je téma, které je pro lidi důležité, protože zasahuje velmi do jejich peněženek. A co si budeme namlouvat, je to také jedno ze základních témat pro život. Potřebujeme mít co jíst, mít střechu nad hlavou a mít teplo. Takže vlastně se dá říct, že stavebnictví pokrývá dvě třetiny základních lidských potřeb. A to bylo za covidu velmi omezeno.

Čerpali jste odněkud inspiraci?

Ne. Takové nápady vznikají opravdu od nuly. Ale šli jsme na to od lesa. Zamysleli jsme se nad tím, co vlastně dnes přináší lidem veletrhy. Proč na ně chodí. Došlo nám, že to klíčové nejsou samotné fyzické stánky vystavovatelů, ani to, jak vypadají, vlastně ani moc to nejsou exponáty, nebo letáky. To nejdůležitější totiž je možnost pohovořit s renomovanými odborníky. To, že si lidé mohou poslechnout více názorů na jedno téma a že se mohou ptát. V podstatě jsme dlouhodobě sledovali, že si lidé chodí na veletrh pro informace, které jim pak pomáhají ušetřit peníze. Byť si odnáší většinou i letáky, ale ty pak vyhazují do sběru nebo do kamen.

Proč si to myslíte?

Dělali jsme experiment s letáky, které na sobě neměly v podstatě nic jiného, než nadpis a QR kód s informací, že na něm se čtenář dozví více. Sledovali jsme, jak fungují. Rozdalo se jich asi pět tisíc, ale ten QR kód si pak naskenovalo jen pár jednotek lidí. Celkem asi 4. Ty ostatní tisíce lidí to prostě jen vyhodili. Zjistili jsme tedy, že letáky, které se na veletrzích rozdávají, jsou v podstatě pro ty lidi jen nějaký dobrý pocit, že si něco odnesli, ale reálně to pak končí někde ve sběru nebo nevím kde. Ale dopad je mizivý. Pokud tedy nemluvíme o dopadu na přírodu, ten je samozřejmě značný, protože se vše musí vyrobit, natisknout, dovézt na místo, lidí si to nacpou do igelitek, odvezou domů a vyhodí. Takhle to chodí už víc jak 10 let.

Trochu jsme utekli od tématu. Vaše platforma už funguje pátý rok. Čím to, že je o ní stále zájem?

Asi v tom, že jsme z původních fyzických veletrhů právě vzali jen to podstatné a o to ostatní opustili. Tenkrát v tom roce 2020 vzniklo platforem, které se snažily imitovat veletrhy v online prostoru, více. Jenže velmi rychle všechny zanikly. Nefungovaly, protože na to šly špatně. Snažily se různě napodobovat vzhled stánků, hrát to hodně na dojem. Ale to podstatné tam nebylo, návštěvníkům to nepřineslo to, kvůli čemu tam šli. Informace a kontakty.

Co jste tedy udělali jinak?

Velmi precizně jsme se zaměřili na předávání informací mezi návštěvníky a vystavovateli. Vše ostatní jsme upozadili a základním stavebním kamenem byl velmi jednoduchý informační stánek, který mají všichni vystavovatelé stejný, pouze naplněný jinými informacemi. Díky tomu návštěvník není rozptylován a ví, kde najít které informace. Vystavovatel pak poskytne krátké video, ve kterém se představí a popíše svou odbornost. Toto video jsme dovolili jen do délky 1 minuta, aby to návštěvníky nezdržovalo a mohli si je prohlédnout všechny. Pak se návštěvník rozhodne, zda na stánku zůstane a stáhne další materiály, různé slevové vouchery, katalogy, a tak podobně. Následně vidí možnost propojit se přímo s odborníkem na stánku pomocí videohovoru. A to byl základní stavební kámen.

Využívají návštěvníci komunikaci pomocí videohovorů hodně?

Ze začátku to bylo velmi masivní. Poslední dobou to ale kleslo a proto jsme koncept veletrhu změnili. Zkrátka jdeme s dobou a upravujeme koncept tak, jak se proměňuje chování návštěvníků. Je třeba si uvědomit, že už dávno tu není lockdown a do hry se opět vrátily původní klasické veletrhy. V tomto směru jsme ale rádi, že se nám jako jediným povedlo tento přerod zvládnout a pokračujeme dál. Letos v květnu to bude už asi sedmé kolo našeho veletrhu online. Už ale v dost jiné podobě, než byl první ročník.

K jaké změně došlo?

První kolo bylo fascinující, nevěděli jsme co od toho čekat. Možnosti byly pouze ty, co jsem už popsal a komunikace byla postavena na videohovorech návštěvníků s odborníky. Věděli jsme, že na akci přijde v jeden moment strašně moc lidí. Přihlášeno bylo tuším něco kolem 10 tisíc lidí a většina jich nakonec i přišla. Věděli jsme, že možná přijdou všichni zarás a tak jsme na to museli pořídit speciální vysokovýkonový server. Také jsme věděli, že bude probíhat současně mnoho videohovorů. To se pak i dělo. Byly tam nějaké mouchy, které jsme pak do druhého kola již odstranili. Pak se začala akce výrazněji proměňovat.

Jakým směrem?

Jak skončil lockdown a lidé se vraceli do původního stylu života, začala se vytrácet chuť volat si pomocí videohovorů. Ukázalo se ale, že se lidem strašně moc líbí možnost sledovat živé přednášky odborníků. A tak jsme šli tímto směrem. Pomalu se z veletrhu stala jakási přednášková událost, kdy celý víkend od rána do večera běží jedna přednáška za druhou a lidé to mohou sledovat z tepla domova. Nemusí nikam jezdit. A když je něco zajímá, mohou se rovnou textovou zprávou zeptat a přednášející pak na tyto otázky odpovídá. Funguje to fenomenálně.

Kolik bývá průměrně na přednášce lidí?

Průměrně je to kolem tisícovky uživatelů a medián sledování jedné přednášky je asi 40 minut. Což nemá jinde obdoby. Také je potřeba říct, že když zmiňuji počet uživatelů, nejsou to lidé ale je to třeba mobil nebo počítač. Proto pod jedním uživatelem se nachází často více lidí, obvykle dva sledující u jednoho počítače. Pokud bychom to tedy chtěli na férovku srovnat s fyzickou přednáškou v hale, lze říci, že jsme někde kolem 1800 lidí v jedné místnosti, kteří sledují přednášejícího. Viděl jste někdy v tomto oboru něco podobného? Já ne.

To je opravdu mimořádné číslo. Ptají se lidé na přednášce hodně?

Řekl bych, že ano. Padají tam průměrně desítky otázek, viděl jsem na některých přednáškách i stovky otázek. To pak přednášející odbavuje ještě dodatečně po skončení přednášky. Jsou tam pak i zábavné příhody, byť v tu chvíli moc zábavné nejsou. Například když přednášející na úvod řekne lidem ať mu napíší, jestli jej slyší dobře. V tu ránu mu naskáče stovky zpráv, že ano, že je vše v pořádku. A má zahlcenou frontu dotazů. Radíme proto přednášejícím, aby toto nedělali. Diváci si neuvědomují, že se jich dívá víc jak tisíc souběžně. Nevidí se totiž navzájem.

Přednášející vysílají od vás ze studia?

Ne, síla akce je právě v tom, že mohou vysílat odkud chtějí, tedy například z kanceláře, někdy i z domova. Víte, pokud chcete získat opravdu ty nejlepší odborníky, oni nemají moc času. A když si na vás ten čas udělají, tak těžko po nich můžete chtít, aby někde cestovali. Proto jsme rádi za to, že jim umožníme vysílat přednášku například přímo od sebe z domu z obyváku. Ve výsledku to ničemu nevadí, je to aspoň více lidské. A k divákům tak mohou promlouvat ti největší experti. Na druhou stranu nám to občas vyvolává trochu napjaté momenty. Protože každý přednášející vysílá z jiného místa, z jiného internetového připojení, z jiného počítače, má jinou kameru a tak dále. Tak se občas stane, že to není dokonalé a řeší se technické problémy.

Jaká je cena vstupného na takovou akci?

Doteď to bylo vždy zdarma. Registrace vstupenky byla bezplatná a každý mohl přijít, aniž by musel cokoli platit. Přišlo nám to jako vhodný start, jak lidem umožnit dostat se ke kvalitním informacím. Je možné, že v příštích kolech veletrhu již bude vstup již zpoplatněn, o tom ještě jednáme. Asi to bude spíše symbolická částka. Podstatné je, že je vždy počet vstupenek omezen. Lidé se občas ptají, proč tomu tak je, když je to online akce a tedy se tam vejde neomezený počet lidí. Odpověď je jednoduchá. Ty systémy jsou dimenzované na nějaký počet diváků a ten nejde překročit. Proto vždy lidem radíme, aby si vstupenku na akci a případně i registraci na přednášku, udělali co nejdříve. Mají pak jistotu, že se na akci dostanou (aktuálně jsou již k dispozici vstupenky na květnový běh veletrhu a lze si je již v tuto chvíli zdarma stáhnout přímo na webu veletrhu www.veleton.cz - pozn. red.)

Jak hodnotí akci diváci?

Mimořádně kladně. Z ankety, kterou vyplňují máme dlouhodobě přes 95 % spokojenost a zájem o další konání akce. Počet lidí, kteří navštíví veletrh každý rok roste a často nám píší děkovné mejly, jak díky akci zjistili informace, které jim ušetřily spoustu peněz. Navíc jsme přidali nově také soutěže a to je velký tahák, je o to velký zájem.

Jak soutěže fungují?

Jednoduše. Veletržní stánky mohou dát do hry jako sponzorský dar nějakou soutěžní cenu. Mnohdy to jsou velmi zajímavé věci a vždy souvisí s daným tématem. Soutěžilo se třeba o čistírnu odpadních vod, o tepelné čerpadlo, o kamna a tak podobně. Opravdu to nejsou žádné upomínkové předměty, ale velmi hodnotné výhry. Soutěž pak probíhá tak, že přednášející v průběhu přednášky klikne na tlačítko „losovat“ a systém náhodně vybere z přítomných diváků jednoho výherce. Tomu se zobrazí na monitoru, že vyhrál a aby to do 30 sekund potvrdil. Když to potvrdí, máme výherce. Když ne, tak přednášející losuje znovu a objeví se výhra někomu dalšímu. Dělá nám radost, že skoro vždy je výhra potvrzena na poprvé. Je tak vidět, že lidé sledují opravdu pozorně. Ale to je vidět koneckonců i na grafech sledovanosti přednášek.

Jaké máte plány do budoucna?

Tento rok je velká novinka, že chystáme i letní běh veletrhu. Zatím to bylo vždy v lednu, ale tentokrát to bude i v květnu. Důvod je zřejmý, chceme lidem dát také informace týkající se letních témat, tedy stínění, chlazení a tak podobně. Poslední dobou, jak se otepluje, je o tato témata stále větší zájem. A lidé by měli mít možnost před létem zjistit jak se věci opravdu mají, aby se uměli připravit chytře a neplýtvali zbytečně penězi.

To zní skvěle, chystáte také nějaké technické novinky?

Vylepšili jsme systém pro živé vysílání, takže by již mělo být méně technických komplikací, které se poslední dobou občas děly. Pak také tento leden jsme vyzkoušeli novinku, kdy mají lidé možnost se s přednášejícími potkat na živo v předem určený den, který je vyhlášen jako něco ve stylu dne otevřených dveří. Pokud je přednášející třeba odborník na vzduchotechniku, může lidem pak osobně předvést vše na hale. Tato novinka je velmi oblíbená, většina termínů se zarezervovala a lidé si to pochvalují.

Díky za skvělé informace a přejeme ať se platformě nadále daří.

Díky za zájem a zvu všechny čtenáře na květnové kolo veletrhu, které bude opět nabité unikátními přednáškami. Pár prvních vlaštovek už je zobrazeno přímo na webu platformy na adrese www.veleton.cz. Tam si můžete stáhnout lístek. Kdo se dřív registruje, ten má přednost při vstupu na veletrh.

SDÍLET ČLÁNEK

Vydáno dne:
14.03.2025

4